دیگر صفحه‌ها

رئیس قوه قضائیه: سخنانم درباره برخورد با قضات خاطی را تحریف کردند

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه اکثریت قاطع قضات در دستگاه قضایی، پاکدست، شریف و متدین هستند و قاضی خاطی، یک استثنا است، هجمه برخی صاحبان تریبون به آرای قضات، بدون اشراف به محتویات پرونده‌ها را غیرقابل قبول دانست و گفت: تا زمانی که اشتباه یا تخلف یک قاضی در صدور رأی قضایی محرز نشود، کسی حق تعرض به رأی او را ندارد.
به گزارش میزان، آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با اشاره به هجمه‌های اخیر علیه دستگاه قضایی و بویژه حمله به قضات شریف این دستگاه از طریق تریبون‌های مختلف، تصریح کرد: قوه قضائیه باید نقطه آخری باشد که همه در برابر آن تسلیم باشند و بر این اساس تا زمانی که اشتباه یا تخلفی در رأی یک قاضی محرز نشود، کسی حق ندارد به این رأی تعرض کند. این توهین‌ها و تخریب‌ها غیرقابل قبول است. هزاران قاضی شریف، متدین، اهل فضل و پرتلاش در سخت‌ترین شرایط و با بالاترین حجم کار، در حال خدمت‌رسانی هستند، اما متأسفانه برخی همه این موارد را نادیده می‌گیرند و علیه قضات سخنان ناصحیح به زبان می‌آورند. رئیس قوه قضائیه با اشاره به سخنان اخیر خود مبنی بر برخورد با قضات خاطی نیز اظهار کرد: متأسفانه برخی این سخنان را تحریف کردند. برخورد با قضات خاطی همواره مورد تأکید بوده، اما برخی از سخنان اخیر بنده این تفسیر را کرده‌اند که فساد در میان قضات به حدی زیاد است که خود رئیس قوه قضائیه نیز به این امر اذعان کرده و خواستار برخورد شده است. در حالی که بنده بار‌ها گفته‌ام اکثریت قاطع قضات دستگاه قضایی افرادی پاکدست، مستقل، شجاع، متدین و اهل فضل هستند و قاضی خاطی و فاسد در این دستگاه یک استثنا به شمار می‌آید که البته یک مورد آن هم برای دستگاه قضایی زیاد است؛ لذا معتقدیم همه باید نسبت به تخلفات قضایی حساس باشند تا هیچ موردی از تخلف و فساد، چهره قوه قضائیه را مشوه نکند.


رئیس قوه قضائیه با طرح این سؤال که چه بهره و فایده‌ای در تخریب قضات وجود دارد، تصریح کرد: من به قضات شریف دستگاه قضایی افتخار می‌کنم و توصیه همیشگی من به این عزیزان این است که هرگز از برخی سخن‌ها نهراسند و بدانند که وقتی راه صحیح را طی می‌کنند، ممکن است مورد حمله هم قرار بگیرند، اما خداوند به حکم وعده خود در قرآن کریم از مؤمنان دفاع می‌کند «انّ الله یدافع عن الذین آمنوا» و او نعم الوکیل است.


رفع مشکل گشایش حساب در چین برای تاجران ایرانی

پس از گذشت چند ماه از مسدود شدن حساب بانکی ایرانیان نزد بانک‌های چینی، مسئولان این کشور برای افتتاح دوباره حساب‌ها به ایرانی‌ها فراخوان داده‌اند.
طی ماه‌های گذشته برخی از دانشجویان و حتی بازرگانان ایرانی فعال در چین از مسدودشدن حساب‌های بانکی خود نزد برخی از بانک‌های این کشور خبر دادند؛ خبری که باعث نگرانی بسیاری از تجار ایرانی شد که با این کشور مراودات اقتصادی دارند. هرچند مسدود شدن حساب‌های بانکی دراین کشور نه‌به صورت کلی و به صورت موردی انجام شده بود ولی با اعتراض فعالان بازرگانی ایران روبه‌رو شد و برهمین اساس مقامات دولتی و همچنین پارلمان بخش خصوصی از پیگیری جدی این موضوع خبر دادند. حال نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین از فراخوان چینی‌ها برای افتتاح مجدد حساب‌های مسدودی خبر داده است. به گفته او سرکنسولگری ایران در شانگهای نیز رسماً این موضوع را اعلام کرده است.
مجیدرضا حریری در گفت‌و‌گو با مهر از گام جدید چینی‌ها برای بهبود روابط بانکی با ایران خبر داد و گفت: بانک ABC چین، فراخوان جدیدی برای آن دسته از ایرانی‌هایی داشته که حساب آنها طی ماه‌های گذشته مسدود شده بود؛ به نحوی که درخواست شده تا آنها با مراجعه به شعب بانکی، مجدد افتتاح حساب داشته باشند.
نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین افزود: سرکنسولگری ایران در شانگهای، رسماً این موضوع را اعلام کرده است اما به هر حال، این اقدام چین نشان از رفع سوءتفاهم‌ها دارد و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.
وی تصریح کرد: اتاق بازرگانی ایران و چین نیز فراخوانی به ایرانیان ساکن چین داشته تا هر یک از آنها که مشکل دارند اعلام کرده تا مسائل و مشکلات جمع‌بندی شده و برای تصمیم‌گیری در جهت رفع آن به سفارت و بانک مرکزی ارجاع داده شود.
گرچه براساس پیگیری‌های صورت گرفته بانک‌های چینی قوانین و مقررات جدید مبارزه با پولشویی را دلیل اصلی مسدودی حساب برخی از ایرانی‌ها اعلام کرده بودند ولی به‌اعتقاد کارشناسان ،فراخوان اخیر چینی‌ها برای افتتاح مجدد حساب نشان از یک تغییر رویکرد درآنها دارد. این درحالی است که دو کشور ایران و چین سطح مراودات بازرگانی و اقتصادی بالایی باهم دارند.